Her legger jeg ut studieplan som jeg skal gå gjennom i år. Hver emne som blir beskrevet skal følges link. Håper at dere finner masse nyttig info.
Lykke til!
Læringsmål emne : Felles grunnlag for fagskoleutdanninger i helsefag 1. Studieenhet 1: Arbeidsmåter. Helse- og sosialfag 1.1. Aktiv læring og studieteknikk 1.2. Informasjonsteknologi 1.3. Teori- og erfaringsbasert kunnskapsutvikling og refleksjon 1.4. Helse- og sosialfagenes historie og utvikling 1.5. Teoretiske begreper og teorier i helse- og sosialfagene 1.6. Hvordan verdier styrer praktisk handling
2. Studieenhet 2: Etikk 2.1. Menneskesyn og menneskeforståelse 2.2. Etiske prinsipper og teorier 2.3. Yrkesetikk 2.4. Etiske utfordringer i helse- og sosialsektoren
3. Kommunikasjon og samhandling 3.1. Kommunikasjonsteori 3.2. Kommunikasjon i et hjelpeperspektiv 3.3. Tverrkulturell samhandling og kommunikasjon 3.4. Kommunikasjon i arbeidsfellesskapet
4. Stats- og kommunalkunnskap. Helse- og sosialpolitikk 4.1. Samfunnets og velferdsstatens utvikling, helse- og sosialpolitiske prioriteringer 4.2. Levekår og folkehelse 4.3. Aktuelt lovverk 4.4. Helse- og sosialsektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå 4.5. Offentlig og privat ansvar og omsorg 4.6. Profesjonaliseringen i helse- og sosialsektoren 4.7. Økonomi og finansiering
5. Psykologi og sosiologi 5.1. Utviklingsteorier og livsløpet 5.2. Sosialisering 5.3. Innvandrer i Norge 5.4. Roller, makt og avmakt 5.5. Stress og kriser
Læringsmål emne : Grunnlagstenkning og lovverk 1. Grunnlagstenkning 1.1. Psykiatriens historie 1.2. Normalitet og avvik 1.3. Ulike forståelsesmodeller for psykiske lidelser 1.4. Reell brukermedvirkning
2. Lov om psykisk helsevern 2.1. Lov om psykisk helsevern 2.2. Pasientenes og pårørendes erfaringer
3. Tvang 3.1. Rettsikkerhet og menneskeverdt 3.2. Tvang og alternativer
Læringsmål emne : Psykiske lidelser, behandling og tiltak 1. Psykiske lidelser 1.1. Diagnoser 1.2. Psykotiske tilstander 1.3. Stemningslidelser 1.4. Nevrotiske og belastningsorienterte lidelser 1.5. Spiseforstyrrelser 1.6. Personlighetsforstyrrelser 1.7. Organiske psykiske lidelser 1.8. Selvmord og selvmordsforsøk 1.9. Psykiske lidelser hos psykisk utviklingshemmede 2. Rus 2.1. Rusmiddelproblemer 2.2. Forebygging av rusmisbruk 2.3. Rehabilitering av rusmisbrukere 2.4. Dobbeltdiagnoser, rus og alvorlig psykisk lidelse 3. Barn og unge. Kriser 3.1. Psykiske lidelser og psykososiale problemer hos ban og unge 3.2. Barn av alvorlig psykisk syke foreldre 3.3. Kriser og traumer 4. Brukermedvirkning og planverktøy 4.1. Brukermedvirkning 4.2. Kartlegging og planverktøy 4.3. Bruker- og pårørendeorganisasjoner 5.Behandlings- og omsorgsmodeller 5.1. Behandling og omsorg 5.2. Bruker- og mestringsperspektivet 5.3. Rehabilitering 5.4. Medisinsk behandling 5.5. Miljøterapi og egostyrkende metoder 6. Brukerstyrte og levekårsrettede tiltak 6.1. Behandling av rusmisbruk 6.2. Levekårsrettede tiltak
Læringsmål emne : Kommunikasjon, samarbeid og relasjonskompetanse 1. Kommunikasjon 1.1. Å møte mennesker med psykiske lidelser 1.2. Støttende og innsiktsrettede samtale 1.3. Kommunikasjonsvanker 2. Samarbeid og veiledning 2.1. Samarbeid, veiledning og rådgivning - Samarbeid på tvers av yrkesgrenser 3. Relasjonskompetanse 3.1. Relasjon mellom fagutøver, pasient og pårørende 3.2. Å etablere, opprettholde
Læringsmål emne : Praksisstudier og prosjektarbeid Prosjektarbeid - Hva er prosjektarbeid? - Hvordan bør dette prosjektarbeidet gjennomføres? - Skrive prosjektrapporten - Prosjektrapportens omfang er på 5.000 ord, pluss/minus 10 % - Skrive en oversikt over selvvalgt pensum på omkring 400 sider
Læringsmål emne : Felles grunnlag for fagskoleutdanninger i helsefag 1. Studieenhet 1: Arbeidsmåter. Helse- og sosialfag 1.1. Aktiv læring og studieteknikk 1.2. Informasjonsteknologi 1.3. Teori- og erfaringsbasert kunnskapsutvikling og refleksjon 1.4. Helse- og sosialfagenes historie og utvikling 1.5. Teoretiske begreper og teorier i helse- og sosialfagene 1.6. Hvordan verdier styrer praktisk handling
2. Studieenhet 2: Etikk 2.1. Menneskesyn og menneskeforståelse 2.2. Etiske prinsipper og teorier 2.3. Yrkesetikk 2.4. Etiske utfordringer i helse- og sosialsektoren
3. Kommunikasjon og samhandling 3.1. Kommunikasjonsteori 3.2. Kommunikasjon i et hjelpeperspektiv 3.3. Tverrkulturell samhandling og kommunikasjon 3.4. Kommunikasjon i arbeidsfellesskapet
4. Stats- og kommunalkunnskap. Helse- og sosialpolitikk 4.1. Samfunnets og velferdsstatens utvikling, helse- og sosialpolitiske prioriteringer 4.2. Levekår og folkehelse 4.3. Aktuelt lovverk 4.4. Helse- og sosialsektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå 4.5. Offentlig og privat ansvar og omsorg 4.6. Profesjonaliseringen i helse- og sosialsektoren 4.7. Økonomi og finansiering
5. Psykologi og sosiologi 5.1. Utviklingsteorier og livsløpet 5.2. Sosialisering 5.3. Innvandrer i Norge 5.4. Roller, makt og avmakt 5.5. Stress og kriser
Læringsmål emne : Grunnlagstenkning og lovverk 1. Grunnlagstenkning 1.1. Psykiatriens historie 1.2. Normalitet og avvik 1.3. Ulike forståelsesmodeller for psykiske lidelser 1.4. Reell brukermedvirkning
2. Lov om psykisk helsevern 2.1. Lov om psykisk helsevern 2.2. Pasientenes og pårørendes erfaringer
3. Tvang 3.1. Rettsikkerhet og menneskeverdt 3.2. Tvang og alternativer
Læringsmål emne : Psykiske lidelser, behandling og tiltak 1. Psykiske lidelser 1.1. Diagnoser 1.2. Psykotiske tilstander 1.3. Stemningslidelser 1.4. Nevrotiske og belastningsorienterte lidelser 1.5. Spiseforstyrrelser 1.6. Personlighetsforstyrrelser 1.7. Organiske psykiske lidelser 1.8. Selvmord og selvmordsforsøk 1.9. Psykiske lidelser hos psykisk utviklingshemmede 2. Rus 2.1. Rusmiddelproblemer 2.2. Forebygging av rusmisbruk 2.3. Rehabilitering av rusmisbrukere 2.4. Dobbeltdiagnoser, rus og alvorlig psykisk lidelse 3. Barn og unge. Kriser 3.1. Psykiske lidelser og psykososiale problemer hos ban og unge 3.2. Barn av alvorlig psykisk syke foreldre 3.3. Kriser og traumer 4. Brukermedvirkning og planverktøy 4.1. Brukermedvirkning 4.2. Kartlegging og planverktøy 4.3. Bruker- og pårørendeorganisasjoner 5.Behandlings- og omsorgsmodeller 5.1. Behandling og omsorg 5.2. Bruker- og mestringsperspektivet 5.3. Rehabilitering 5.4. Medisinsk behandling 5.5. Miljøterapi og egostyrkende metoder 6. Brukerstyrte og levekårsrettede tiltak 6.1. Behandling av rusmisbruk 6.2. Levekårsrettede tiltak
Læringsmål emne : Kommunikasjon, samarbeid og relasjonskompetanse 1. Kommunikasjon 1.1. Å møte mennesker med psykiske lidelser 1.2. Støttende og innsiktsrettede samtale 1.3. Kommunikasjonsvanker 2. Samarbeid og veiledning 2.1. Samarbeid, veiledning og rådgivning - Samarbeid på tvers av yrkesgrenser 3. Relasjonskompetanse 3.1. Relasjon mellom fagutøver, pasient og pårørende 3.2. Å etablere, opprettholde
Læringsmål emne : Praksisstudier og prosjektarbeid Prosjektarbeid - Hva er prosjektarbeid? - Hvordan bør dette prosjektarbeidet gjennomføres? - Skrive prosjektrapporten - Prosjektrapportens omfang er på 5.000 ord, pluss/minus 10 % - Skrive en oversikt over selvvalgt pensum på omkring 400 sider
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar